Na co myslet před samotným převodem nemovitosti?
- Ověřte vlastníka nemovitosti v katastru.
- Zkontrolujte další související pozemky a podíly vlastníka na nemovitostech, které jsou součástí přepisu.
- Zkontrolujte věcná břemena a práva, která se vážou k nemovitosti (zástavní právo, zatížení hypotékou, exekuce a další).
- Prohlédněte si nemovitost také fyzicky, zda nemá skryté vady.
Co je potřeba k přepisu nemovitosti?
Proces převodu nemovitosti má několik fází, kterými musíte projít krok po kroku.
1. Smlouva o převodu nemovitosti (kupní či darovací smlouva)
Jako první vás čeká sepsání smlouvy o převodu nemovitosti. Ta musí obsahovat všechny náležitosti a být sepsána opravdu pečlivě, i malý překlep vám může způsobit velké problémy.
Smlouvu o převodu nemovitosti, i když na internetu najdete mnoho vzorů, doporučujeme nechat sepsat právníkem. Budete tak mít jistotu, že je vše správně. Vždy v ní musí být uvedeno jméno obou stran (prodávající i kupující), informace o nemovitosti, včetně souvisejících pozemků, věcných břemen a práv, částka, způsob a lhůta úhrady.
Kopie smlouvy, kterou budete zasílat na katastrální úřad, pak musí být úředně ověřena.
2. Platba
V případě platby za nemovitost platíte ještě před samotným převodem. V tomto případě doporučujeme využít advokátní úschovnu či realitní kancelář. Funguje to tak, že kupující převede peníze na účet advokáta a prodávající je dostanete ve chvíli, kdy bude nemovitost přepsaná v katastru na nového majitele.
3. Zápis do katastru nemovitostí
Pro zápis nového majitele do katastru nemovitostí budete potřebovat:
- vyplněný formulář Návrh na vklad do katastru nemovitostí. Ten najdete online i na pobočkách katastrálních úřadů. Případně lze také využít aplikaci od ČÚZK a formulář vyplnit a následně ho lze vytisknout (případně lze návrh podat i elektronicky).
Mějte vždy 2 kopie formuláře – jeden odevzdáte úřadu a druhý bude sloužit jako potvrzení, že jste návrh podali,
- vkladovou listinu, tedy kupní či darovací smlouvu,
- případné přílohy jako prohlášení vlastníka či geometrický plán,
- zaplatit správní poplatek 1 000 Kč.
Jak dlouho trvá přepis na katastru nemovitostí?
Po doručení všech potřebných dokumentů katastrálnímu úřadu bude na nemovitost vyznačena tzv. plomba. Zápis do katastru pak proběhne nejpozději do 30 dní (nejdříve do 20 dní).
Převod nemovitosti je kompletní v momentě zápisu do katastru nemovitostí.
4. Daň z převodu nemovitosti (nově daň z nabytí nemovitých věcí)
Daň z nabytí nemovitých věcí byla 26. září 2020 zrušena, tedy se již neplatí.
Kdo platí daň z převodu nemovitosti?
Jelikož je již zrušena nemusíte si s placením daně lámat hlavu. Dříve ji však platil ten, kdo byl nabyvatelem nemovitosti, tedy kupující. Sazba daně byla 4 % ze základu daně.
Pokud jste prodávající, daním se nevyhnete
Jelikož prodej nemovitosti představuje příjem prodávajícího, je potřebné ho vykázat v daňovém přiznání. V tomto případě se tento příjem daní sazbou 15 %. Ovšem jsou zde výjimky, které prodávajícího od placení dane osvobozují:
- nemovitost vlastní déle jak 5 let,
- v nemovitosti bydlí více jak 2 roky,
- získané finance z prodeje využil k řešení vlastní bytové situace.
Aktualizace: Tyto údaje se mohou měnit, protože tuto problematiku detailně řeší Zákon o daních z příjmu, který byl v poslední době novelizován. Například nemovitosti pořízené po roce 2020 musíte nyní vlastnit více než 10 let, abyste byli od daně z příjmu osvobozeni. Další informace se dozvíte zde.