Nabíjení elektromobilů v garáži: Hasiči stanovují nová bezpečnostní pravidla

Elektromobilita se rychle rozvíjí a stále více lidí volí elektromobily nejen kvůli ekologii, ale i kvůli nižším provozním nákladům. S elektromobily se pojí také otázka jejich nabíjení – kde i jak dlouho. Dnes jsou po celé republice stovky nabíjecích míst a nabíjet elektromobil můžete klidně i ve vlastní garáži. Jak to funguje?

Foto: Freepik.com

Obsah článku:

Jak dlouho se nabíjí elektromobil?

Doba nabíjení elektromobilu závisí na několika faktorech, jako je kapacita baterie, typ nabíjecí stanice a výkon nabíječky.

Běžná domácí zásuvka 230 V: 8 až 30 hodin

Nejjednodušší a nejdostupnější možností je nabíjení z klasické domácí zásuvky. Tato metoda je ale zároveň ta nejpomalejší – elektromobil se zde nabíjí 8 až 30 hodin v závislosti na kapacitě baterie. Navíc může dlouhodobé zatížení vést k přehřívání zásuvky nebo jiným bezpečnostním rizikům. Z tohoto důvodu se doporučuje tento způsob nabíjení využívat pouze příležitostně.

Wallbox: 3 až 10 hodin

Nejefektivnější a nejbezpečnější volbou je domácí nabíjecí stanice (wallbox). Tyto nabíječky jsou vybaveny chytrými funkcemi, jako je regulace nabíjecího výkonu, napojení na solární panely nebo možnost plánování nabíjení podle levnějšího tarifu elektřiny. Elektromobil tady nabijete za 3 až 10 hodin.

Pojištění majetku od podlahy po střechu

Sjednejte pojištění majetku online a získejte ekologické zvýhodnění a širokou pojistnou ochranu.

Rychlonabíjení (zejména na veřejných stanicích) 30 až 60 minut

Rychlonabíjecí stanice jsou ideální při cestování na dlouhé vzdálenosti, kdy je potřeba rychle doplnit energii. Tyto nabíječky pracují s výkonem okolo 50 kW a umožňují nabití elektromobilu na 80 % kapacity za 30 až 60 minut. Jsou běžně dostupné na dálnicích, u obchodních center nebo ve městech. I když jsou rychlé, časté využívání může mírně zkracovat životnost baterie.

Ultrarychlé nabíjení: 15 až 30 minut

Nejrychlejší nabíjecí technologie nabízí ultrarychlé nabíjecí stanice s výkonem 150 kW a více. Díky nim lze elektromobil nabít na 80 % kapacity už za 15 až 30 minut, což je srovnatelné s běžnou zastávkou na tankování. Tento typ nabíjení podporují především moderní elektromobily s výkonnou baterií a pokročilým tepelným managementem. Nevýhodou je, že zatím u nás nejsou tolik rozšířeny. Postupně se však jejich dostupnost zvyšuje a najdete je zejména na hlavních dopravních tazích.

Foto: Freepik.com

Jaké jsou výhody a nevýhody nabíjení elektromobilů doma

Výhody nabíjení elektromobilu doma

  • Pohodlnost a dostupnost: Každý má doma standardní elektrické zásuvky, což umožňuje nabíjet elektromobily doma bez nutnosti hledání volné nabíjecí stanice.
  • Šetrnost k baterii: Pomalé nabíjení generuje méně tepla, což může prodloužit životnost baterie.
  • Cenová výhodnost: Nabíjení doma pomocí standardní přenosné nabíječky je levnější než použití rychlonabíjecích stanic.

Nevýhody nabíjení elektromobilu doma

  • Dlouhá doba nabíjení: Nabíjení ze standardní 230V zásuvky trvá déle, často 8 až 12 hodin na plné nabití menší baterie a mnohem déle u větších baterií.
  • Energetické ztráty: Při domácím nabíjení dochází ke konverzi střídavého proudu na stejnosměrný s energetickými ztrátami kolem 5–10 %.
  • Omezení výkonu: Klasické domácí zásuvky nejsou vhodné pro rychlé nebo intenzivní dobíjení auta s velkou kapacitou baterie nebo při potřebě rychlého nabití během dne.

Proč je nabíjení elektromobilů v garážích problematické?

Nabíjení elektromobilů v garážích (a to jak veřejných, tak těch domácích) přináší bezpečnostní i technická rizika. Hasiči a bezpečnostní experti se proto stále více zaměřují na pravidla a doporučení, jak tato rizika minimalizovat. Mezi hlavní problémy patří:

1. Riziko požáru a komplikovaná likvidace

Baterie elektromobilu může v extrémních případech vzplanout kvůli přehřátí, výrobní vadě nebo mechanickému poškození. Hoření lithium-iontových baterií je velmi intenzivní, uvolňuje toxické plyny a vyžaduje speciální hasicí postupy, například ponoření do vody na dlouhé hodiny. V uzavřeném prostoru garáže se také požár rychle šíří, hrozí silné zakouření a ztížený přístup pro hasiče.

2. Přetížení elektrické sítě

Starší garáže a bytové domy nejsou vždy dimenzovány na dlouhodobé odběry vysokého výkonu (např. 11 kW nebo více), což může vést k přehřívání vodičů nebo přetížení jističů. Používání běžné zásuvky místo určeného wallboxu může být nebezpečné – běžná domácí zásuvka není konstruována na dlouhodobý odběr vysokého proudu.

3. Nedostatečné větrání

Elektromobily sice neprodukují spaliny, ale nabíjení baterie generuje teplo, a pokud garáž nemá dostatečné větrání, může docházet k přehřátí nejen baterie, ale i nabíjecího systému. V případě poruchy může dojít k úniku toxických plynů z baterie, které jsou v uzavřeném prostoru nebezpečné.

4. Omezený přístup pro zásahové jednotky

V podzemních a hromadných garážích může být obtížné evakuovat hořící elektromobil, protože vozy často stojí blízko sebe a vjezdy nejsou dimenzovány na rychlou manipulaci. Hasiči potřebují speciální techniku, například kontejnery na hašení elektromobilů, které ale nejsou vždy snadno dostupné.

5. Legislativní a pojišťovací omezení

Nové bezpečnostní normy zavádějí pravidla pro instalaci nabíjecích bodů v podzemních garážích – například povinnost instalovat detektory kouře, hasicí systémy nebo oddělené nabíjecí zóny.

Foto: Freepik.com

Jak zajistit bezpečné nabíjení v garáži?

Bezpečnost je při nabíjení elektromobilu doma na prvním místě. O to víc z důvodu, že bezpečnostní standardy pro nabíjení elektromobilů v garážích jsou stále ve fázi vývoje. Existují však doporučení, která byste měli dodržovat.

1. Používejte certifikovaná zařízení

Zaměřte se na certifikované wallboxy, které jsou vybaveny ochrannými mechanismy proti přehřátí, přetížení a poruchovým proudům. Důležitá je také kompatibilita s různými typy elektromobilů, ale také třeba s fotovoltaikou a jinými udržitelnými zdroji energie. A v neposlední řadě je nutné zabezpečit požární technologie, jako jsou detekční systémy, odvětrávání nebo samočinná hašení.

2. Kontrolujte elektroinstalaci

Pravidelné nabíjení elektromobilu v garáži klade vyšší nároky na elektroinstalaci. Starší rozvody nemusí dlouhodobé zatížení vydržet, což může vést k přehřívání kabelů, nebo dokonce k požáru.

Pro dlouhodobé zatížení se doporučuje:

  • Samostatný elektrický okruh – ideálně vyhrazený pro nabíjení elektromobilu, aby nedošlo k přetížení domácí sítě.
  • Jištění okruhu – pro běžnou zásuvku (230 V, 16 A) se používá jistič 16 A, pro wallboxy s vyšším výkonem se doporučuje jistič 20–32 A.
  • Průřez kabelů – doporučuje se alespoň 2,5 mm² pro 16 A a 6 mm² pro vyšší proudové zatížení (např. wallboxy s výkonem 11–22 kW).

Pokud je garáž starší a elektroinstalace nebyla delší dobu modernizována, je vhodné ji nechat zkontrolovat odborníkem.

Pojištění domácnosti pro všechny případy

Sjednejte pojištění domácnosti online s 10% slevou. Pojištění kryje i věci ve sklepě nebo v kufru auta.

1. Zajistěte vhodné jištění a ochranu

Aby bylo nabíjení bezpečné, je nutné zajistit správné jištění a ochranu proti poruchám.

  • Proudový chránič typu B – doporučuje se pro ochranu před stejnosměrným reziduálním proudem.
  • Přepěťová ochrana – chrání nabíjecí stanici i vozidlo před přepětím v síti.
  • Dostatečné větrání – elektromobily sice neprodukují výfukové plyny, jejich baterie se ale při nabíjení může mírně zahřívat, proto je vhodné zajistit dostatečný přísun vzduchu.
  • Kvalitní kabely a spoje – staré nebo nekvalitní kabely mohou způsobit přehřívání a snížení výkonu nabíjení.

2. Správně nabíječku umístěte

Pokud instalujete wallbox, měl by být na místě s dostatečným přístupem k nabíjecímu portu vozidla. V garáži s horším větráním je vhodné ponechat kolem vozidla dostatek prostoru, protože baterie se při nabíjení může mírně zahřívat. Nezapomínejte zvolit správný výkon nabíječky, který odpovídá kapacitě hlavního jističe a možnostem elektroinstalace.

Foto: Freepik.com

Parkování elektromobilů v podzemních garážích a zákazy vjezdu elektromobilů

S rostoucím počtem elektromobilů na silnicích se objevují nová bezpečnostní pravidla a omezení týkající se jejich parkování v podzemních garážích. Některé budovy a provozovatelé parkovišť dokonce zakazují vjezd elektromobilů kvůli specifickým rizikům spojeným s bateriemi těchto vozidel.

Za obavami stojí především již zmiňované riziko požáru lithium-iontových baterií a komplikovaná likvidace v případě nehody a další rizika s tím spojená (obtížné hašení i evakuace), ale také přetížení elektrické sítě v budově.

Zákazy vjezdu elektromobilů do některých garáží

V některých zemích i městech už existují omezení nebo úplné zákazy vjezdu elektromobilů do podzemních parkovišť, zejména pokud nejsou dostatečně vybavena pro řešení mimořádných situací.

  • Rakousko: Některé garáže v menších městech zakázaly vjezd elektromobilů kvůli bezpečnostním obavám.
  • Švýcarsko: V určitých kantonech se diskutuje o regulacích týkajících se parkování a nabíjení v podzemních garážích.
  • Česká republika: Zatím neexistuje plošný zákaz, ale některá obchodní centra a bytové domy začínají omezovat nabíjení elektromobilů v garážích.

Novela vyhlášky Hasičského záchranného sboru ČR

V reakci na rostoucí počet elektromobilů na českých silnicích připravuje Hasičský záchranný sbor České republiky (HZS ČR) novelu vyhlášky o technických podmínkách požární ochrany staveb, která stanoví bezpečnostní podmínky pro parkování a nabíjení elektromobilů v garážích. Hasiči také prosazují nabíjení elektromobilů zejména přes wallboxy, díky kterým se zvyšuje bezpečnost při nabíjení.

Pravděpodobná omezení a podmínky

Navrhovaná novelizace stanoví také specifické požadavky pro garáže na základě jejich velikosti.

  • Malé garáže (1–10 míst): Základní požadavky na detekci požáru a bezpečné nabíjení.
  • Střední garáže (11–200 míst): Pokročilejší systémy detekce a hašení požáru, zajištění odvodu kouře a tepla.
  • Velké garáže (nad 200 míst): Komplexní požární systémy včetně automatických hasicích zařízení a sofistikovaných ventilačních systémů.

Tyto požadavky se vztahují jak na novostavby, tak na rekonstruované stávající garáže a mají zajistit rychlou detekci a účinné hašení požáru, čímž se minimalizují škody a rizika pro uživatele.

Povinné bezpečnostní prvky – detekce požáru

Klíčovým prvkem novely je implementace pokročilých systémů detekce požáru. Co patří mezi hlavní opatření?

  • Elektrická požární signalizace (EPS): Tento systém umožňuje včasné zjištění požáru a automatické upozornění hasičů, což vede k rychlejšímu zásahu a minimalizaci škod.
  • Zařízení pro odvod kouře a tepla (ZOKT): Instalace ZOKT zlepšuje podmínky pro evakuaci osob, snižuje tepelné namáhání konstrukcí a zvyšuje bezpečnost zasahujících jednotek díky lepší viditelnosti v zakouřeném prostoru.
  • Aktivní hasicí zařízení: Větší garáže budou muset být vybaveny stabilními nebo polostabilními hasicími systémy, které začnou automaticky hasit požár a zabrání jeho šíření.

Implementace těchto bezpečnostních opatření je navržena tak, aby reflektovala aktuální trendy v elektromobilitě a zajistila bezpečné prostředí pro parkování a nabíjení elektromobilů v garážích.

Novela vyhlášky by měla začít platit v roce 2025.

Dotace na elektromobil

V roce 2025 budou v České republice pokračovat dotace na elektromobily, které byly vyhlášeny Ministerstvem průmyslu a obchodu (MPO) jako součást Národního plánu obnovy.

O dotace na elektromobily lze žádat od 1. ledna 2024 do 30. září 2025, příp. do vyčerpání alokovaných prostředků.

Typy dotací na elektromobil 2025:

  • 200 000 Kč na osobní elektromobil.
  • 300 000 Kč na elektrické nákladní vozidlo.
  • 100 000 Kč na dobíjecí stanici typu DC s výkonem do 40 kW (výkonnější DC stanice mohou získat až 150 000 Kč).
  • 50 000 Kč na dobíjecí stanici typu AC.

Podmínky dotace na elektromobil:

  • Vozidlo musí být nové nebo téměř nové (do 6 měsíců od uvedení do provozu, s nájezdem do 6 000 km).
  • Celková cena vozidla nesmí překročit 1,5 milionu Kč bez DPH.
  • Žadatelé musí mít uzavřena minimálně dvě účetní období a nesmí mít dluhy vůči zaměstnancům ani být v exekuci.

Záruka Elektromobilita: MPO připravilo výzvu s alokací 1,65 miliardy Kč na nákup elektromobilů a 300 milionů Kč na instalaci dobíjecích stanic. Podpora bude poskytována formou bankovní záruky a finančního příspěvku. Informace najdete také na stránkách Národní rozvojové banky.

Dotace na domácí nabíječku na elektromobily

Pořízení domácí dobíjecí stanice není levnou záležitostí. Stát se proto snaží i v tomto směru podpořit elektromobilitu dotacemi, a to jak pro fyzické osoby, tak pro podnikatele. Dlouhodobě jde podpora pro instalaci dobíjecích stanic pro rodinné či bytové domy zejména z programu Nová zelená úsporám. Nově žadatelé obdrží finance před realizací projektu.

  • Výše dotace: Pro rodinné domy je maximální výše dotace 15 000 Kč na jednu nabíjecí stanici (avšak maximálně 50 % z realizačních výdajů). Pro bytový dům je to 25 000 Kč.
  • Podmínky: Dotaci z programu Nová zelená úsporám lze získat pouze v případě, že máte vypracovanou projektovou dokumentaci. Dobíjecí stanice také musí být umístěna na pozemku žadatele a nesmí být veřejně přístupná. Zároveň musí být dobíjecí stanice pro elektromobil schopna řídit výkon nabíjení dle aktuálního stavu sítě a spotřeby elektřiny.
  • Žádosti: Žádosti o dotaci lze podávat do 30. června 2025 nebo do vyčerpání alokace.