Jak postupovat při zpožděném nebo zrušeném letu?

Létání je dnes jedním z nejoblíbenějších způsobů přepravy. A není se čemu divit. Je to rychlé, pohodlné a spolehlivé. Ale přesto může nastat chvíle, kdy na letišti na tabuli s odlety uvidíte, že váš let má zpoždění, nebo byl dokonce úplně zrušen. Co byste v takovém případě měli dělat a na co máte nárok?


Zdroj: Freepik.com

Možná jste to už zažili i vy – konečně jste si vybrali dovolenou, sbalili kufry, ale na letišti vás čekalo nemilé zjištění: váš let byl zpožděn, nebo dokonce úplně zrušen. To asi nikoho z nás nepotěší. Ale nezoufejte! V takové chvíli můžete mít nárok na kompenzace například v podobě vrácení ceny letenky. Kdy vám takovýto nárok vzniká?


Tip: Nevíte, jaké jsou povolené rozměry a hmotnosti zavazadel do letadla? Přečtěte si náš článek Cestování letadlem: Povolené rozměry zavazadel, jejich hmotnosti a zakázané předměty a buďte v obraze.


Veškeré kompenzace v letecké dopravě stanovuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 261/2004. V tomto nařízení najdete všechny případy, kdy máte při zpoždění nebo zrušení letu nárok na kompenzace a v jaké formě či výši.



Kdy vzniká nárok na kompenzace při zpožděném letu?


Abyste získali nárok na kompenzaci za zpožděný let, musí splňovat určité podmínky:


  • Let začíná na území členských zemí.
  • Let končí na území členských zemí a provozuje ho evropský dopravce.

Pozn.: Členskými zeměmi se rozumějí státy EU včetně Guadeloupe, Francouzské Guyany, Martiniku, Réunionu, Mayotte, Svatého Martina a Azor, Madeiry či Kanárských ostrovů. Do členských zemí patří také Norsko, Švýcarsko a Island.



Kromě toho je další podmínkou určitá doba zpoždění.


  • Let byl zpožděn o 2 a více hodin v případě letu o vzdálenosti do 1500 km.v případě letu o vzdálenosti více než 1500 km v rámci EU a všech ostatních o délce 1500–3000 km.
  • Let byl zpožděn o 3 a více hodin v případě letu o vzdálenosti více než 1500 km v rámci EU a všech ostatních o délce 1500–3000 km.
  • Let byl zpožděn o 4 a více hodin v případě všech letů kromě těch výše zmíněných.


Na jaké kompenzace máte nárok?


  • občerstvení zdarma (úměrné době zpoždění) – při minimálně 2 až 3hodinovém zpoždění u středně dlouhých letů a 6hodinovém u dálkových letů;
  • zajištění ubytování, pokud je let zpožděn v noci, včetně transferu – při minimálně 8hodinovém zpoždění v noci;
  • finanční odškodnění až do výše 600 eur – při zpoždění v délce alespoň 3 hodin.


Jak fungují finanční kompenzace?


V případě finančního odškodnění ještě existuje několik výjimek.



  1. Doba zpoždění se počítá až na cílovém letišti, musíte tedy brát v potaz rozdíl mezi plánovaným a skutečným příletem.

  2. Kompenzace se nevyplácí, pokud zpoždění nebylo způsobeno leteckou společností, ale mimořádnou událostí, kterou nemohla ovlivnit (špatné počasí, stávka zaměstnanců letiště, politické nepokoje atd.).

Porucha letadla objevená během jeho údržby nebo stávka zaměstnanců letecké společnosti se jako mimořádné události nepočítají, za takových okolností byste tak měli kompenzaci získat.


Na jakou finanční kompenzaci máte nárok?


V závislosti na délce letu máte nárok na tyto kompenzace:


  • Let do 1500 km – 250 eur.
  • Let od 1500 do 3500 km – 400 eur.
  • Let nad 3500 km – 600 eur (pokud je zpoždění 3–4 hodiny, společnost může kompenzaci snížit na polovinu, tedy na 300 eur).

Nezapomínejte na cestovní pojištění

Sjednejte si cestovní pojištění do celého světa online a získejte slevu 20 %.

Jak získat finanční kompenzace?

 

Lidé velmi často netuší, že na nějaké kompenzace mají vůbec nárok, jelikož jim to společnost, hlavně v případě zpoždění, většinou nenabídne automaticky. Proto se musíte ozvat sami, a to zejména v případech, kdy vám vznikne nárok na ubytování a finanční odškodnění.

 

Elektronická žádost u aerolinek

 

Nejprve musíte podat žádost o kompenzaci. K tomu budete potřebovat:
 

  • potvrzení o koupi letenky nebo zájezdu,
  • palubní letenku (tzv. boarding pass),
  • potvrzení o zpoždění letu (vydá vám ho dopravce přímo na letišti, případně poslouží i fotografie příletové tabule, kde je jasně vidět číslo letu a délka jeho zpoždění).


Žádost o odškodnění vyplníte buď na stránkách příslušné aerolinky, nebo si můžete stáhnout celounijní Formulář pro stížnost cestujících v letecké dopravě, který pak pošlete na e-mail aerolinky. Obrňte se trpělivostí, vyřízení žádosti o vyplacení odškodného může trvat od několika dní až po měsíce, či dokonce i rok.

 

Žádost přes agenturu

 

Pokud nemáte čas a chcete si ušetřit nervy, můžete odškodnění řešit prostřednictvím specializované agentury. Stačí podepsat plnou moc na tento úkon a čekat. Tato varianta vás bude něco stát, jelikož agentury za své služby žádají provizi, většinou jde o pětinu z vymožené částky. Dopředu tedy nic neplatíte.

Neklesejte na mysli, pokud jste o kompenzaci nepožádali hned. Žádost totiž můžete podat až 3 roky zpětně. Avšak musíte doložit všechny potřebné doklady s jasně prokazatelnými skutečnostmi.

Zdroj: Freepik.com

 

Kdy vzniká nárok na kompenzace při zrušeném letu?

 

Kromě zpoždění může dojít i k úplnému zrušení vašeho letu. Pokud budete o zrušení letu informování méně než 14 dní před odletem nebo:
 

  • vám v období 7–14 dní před odletem nebyl nabídnut alternativní náhradní let, který odlétá maximálně 2 hodiny před původně plánovaným odletem a jehož přílet nenastane později než 4 hodiny po původně plánovaném příletu;
  • vám v období méně než 7 dní před odletem nebyl nabídnut alternativní náhradní let, který odlétá maximálně 1 hodinu před původně plánovaným odletem a jehož přílet nenastane později než 2 hodiny po původně plánovaném příletu.


Zrušený let zároveň musí splňovat podmínky:
 

  • Let začíná na území členských zemí.
  • Let končí na území členských zemí a provozuje ho evropský dopravce.


Pokud nastane některá z těchto situací, máte nárok na stejnou kompenzaci jako v případě zpoždění letu, tedy:
 

  • Let do 1500 km – 250 eur.
  • Let od 1500 do 3500 km – 400 eur.
  • Let nad 3500 km – 600 eur.

Pokud vám byl nabídnut náhradní let, ale není v rámci vymezených časových období, můžete si vybrat, zda jej přijmete, nebo ne. V případě, že odmítnete, máte nárok na vrácení plné ceny letenky.

 

Kompenzace při odepření vstupu na palubu letadla

 

Nastat může také situace tzv. overbookingu, tedy že vám bude odepřen nástup na palubu letadla kvůli nedostatku volných míst. To se stává zejména u nízkonákladových aerolinek, které počítají s tím, že se nemusejí dostavit všichni cestující (či let změní nebo zruší), a prodají tak o něco více letenek, než mají míst v letadle. Za takových okolností máte stejný nárok na kompenzaci jako v případech zrušení letu.

 

Nárok na občerstvení a ubytování při zrušení letu

 

Pokud vám bude let zrušen, máte nárok na občerstvení a ubytování ve stejném rozsahu jako u zpoždění letu (bez ohledu na to, kdy vás dopravce o zrušení informoval).

 

Co když dojde ke změně plánů na vaší straně?

 

Změnily se nečekaně vaše plány a potřebujete změnit například datum odletu, jméno cestujícího, destinaci nebo dokonce leteckou společnost? V takovém případě bohužel nemáte nárok na kompenzaci, pokud jste si nezakoupili službu "změna letenky z jakéhokoli důvodu". Více informací o tom, jak změnit letenku, najdete v samotném článku.

Roční cestovní karty pro milovníky cestování

Pro nadšené cestovatele jsou roční cestovní karty ideálním řešením. S touto kartou budete pojištěni na všechny své cesty po celý rok, ať už jedete kamkoliv.


Ušetřete s námi a cestujte bez jakýchkoliv starostí. Každý si najde to správné pojištění přesně pro sebe. Prozkoumejte naše možnosti a získejte svou kartu ještě dnes!


Více informací