Automatické řazení se stává stále oblíbenějším, a to díky pohodlí, které automatická převodovka nabízí. Není ale automat jako automat. Jaké typy automatických převodovek existují, jak s automatem řadit a jaké jsou jeho nevýhody?
Zdroj: Freepik.com
Automatické řazení se stává stále oblíbenějším, a to díky pohodlí, které automatická převodovka nabízí. Není ale automat jako automat. Jaké typy automatických převodovek existují, jak s automatem řadit a jaké jsou jeho nevýhody?
Zdroj: Freepik.com
Automatická převodovka kombinuje mechaniku, hydrauliku a elektroniku. Tato kombinace umožňuje optimální řazení bez manuálního zásahu. Historicky lze vývoj automatu sledovat už od 30. let minulého století, kdy automatická převodovka triumfálně začala vstupovat na trh s automobily. Za tu dobu se její technologie posunuly mílovými kroky a vyvinulo se také několik různých typů.
Základním prvkem většiny automatických převodovek je hydrodynamický měnič, který přenáší energii z motoru do převodovky. V kombinaci s elektronikou a senzory detekuje aktuální jízdní podmínky a upravuje řazení tak, aby byla jízda co nejpohodlnější a nejefektivnější.
Automatickou převodovku mnozí volí jako pohodlnější volbu, protože za řazení rychlostních stupňů zodpovídá převážně převodovka sama. Místo tradičního manuálního řadicího mechanismu máte v autě s automatickou převodovkou obvykle páku s písmeny, které představují různé režimy, ve kterých může převodovka fungovat.
Některé modernější automatické převodovky mohou mít další režimy nebo možnosti řazení, například sportovní režimy nebo manuální řazení pomocí pádlových spínačů na volantu. Tyto funkce umožňují řidiči více kontroly nad tím, jak a kdy převodovka řadí.
Zdroj: Freepik.com
Jak technologie v oblasti automobilů postupuje kupředu, stávají se automatické převodovky čím dál tím sofistikovanějšími. Mezi nejpopulárnější typy patří DSG (dvouspojková převodovka) a CVT (bezestupňová převodovka). Obě tyto převodovky nabízejí svým uživatelům různé výhody, ale fungují na odlišných principech.
DSG převodovka je založena na dvou spojkách, které umožňují rychlé přepínání mezi rychlostními stupni – jedna spojka ovládá liché stupně (1., 3., 5. atd.) a druhá sudé stupně (2., 4., 6. atd.).
Mnoho DSG převodovek umožňuje řidiči manuální řazení, buď přes řadicí páku, nebo pomocí pádlových spínačů na volantu.
CVT převodovka nevyužívá tradiční rychlostní stupně. Místo toho má systém pásů a kol, který umožňuje kontinuální změnu převodového poměru, a to v závislosti na požadavcích řidiče a aktuálních podmínkách jízdy.
S CVT se řidiči nemusí obávat tradičních „skoků“ mezi rychlostními stupni, protože v praxi žádné stupně neexistují. To může v některých situacích vést k tomu, že motor běží na konstantních otáčkách, což může být pro některé řidiče nezvyklé.
Některé modernější CVT převodovky mohou simulovat tradiční rychlostní stupně, často v režimu sport, aby poskytly pocit tradičnějšího řazení.
Životnost automatické převodovky závisí na správné a pravidelné údržbě. K základním úkonům údržby patří kontrola a výměna oleje, proplachování převodovky, včasná diagnostika a opravy potenciálních problémů.
Výměna oleje by měla být realizována pravidelně, obvykle mezi 60 000 a 100 000 najetými kilometry. Dbát musíte i na to, abyste používali správný typ oleje do automatické převodovky. Cena výměny oleje může být u automatických převodovek vyšší než u manuálních, zejména kvůli složitosti a specifikacím použitého oleje.
Proplach automatické převodovky slouží k odstranění usazenin a nečistot, které se mohou během času v systému hromadit a mohou pak způsobovat výkonnostní problémy. Frekvence proplachování by měla záviset na individuálním stavu převodovky a oleje, ale doporučuje se provádět ho každých pár let či po určitém počtu kilometrů (zhruba po 60 000 najetých km).
Cena opravy automatické převodovky, zejména specializovaných typů jako DSG, může být vysoká. Proto byste měli provádět pravidelné diagnostické kontroly, které mohou identifikovat závady a problémy, jako jsou netěsnosti, opotřebení spojek, či problémy s elektronikou.
Jakékoli varovné signály, jako jsou neobvyklé zvuky nebo změny ve fungování převodovky, byste měli řešit co nejdříve, aby se zabránilo dalším poškozením.
Využijte naši kalkulačku povinného ručení pro snadné a rychlé sjednání online.
Unikání oleje může být způsobeno poškozeným těsněním nebo jiným defektem. Pro nápravu tohoto problému je nutná návštěva servisu.
Problémy s řazením, jako jsou zpoždění, tvrdé řazení nebo neschopnost zařadit určité rychlosti, mohou signalizovat opotřebení spojek, problémy s hydraulikou nebo elektronické problémy. Diagnostika v servisu může určit příčinu a doporučit řešení.
Přehřívání může být výsledkem nízké hladiny oleje, využití nesprávného typu oleje nebo blokády chladicího systému. Tomuto problému můžete předcházet pravidelnou kontrolou a výměnou oleje či proplachem systému.
Zvuky, jako jsou klepání, cvakání či bouchání, mohou být známkou vážných mechanických problémů. Tyto zvuky by měly být vyhodnoceny a řešeny servisním technikem.
Nesprávnou funkci převodovky mohou způsobit i problémy s řídicími jednotkami, senzory nebo solenoidy. Tuto závadu mohou řešit správná diagnostika a náhrada poškozených komponent.
Většině těchto problémů můžete předejít pravidelnou údržbou a kontrolou. Pro účinnou diagnostiku a opravu je doporučeno vyhledat kvalifikovaný autoservis.
V chladném počasí může olej v automatické převodovce zamrznout nebo změnit hustotu, což může způsobit ztuhlé a neplynulé řazení. Doporučuje se nechat auto před jízdou v extrémně nízkých teplotách několik minut zahřát.
Automatické převodovky se v posledních dekádách staly populárnějšími, především díky pohodlí a technologickým vylepšením. Nicméně jako s každou technologií – i automatické převodovky mají své výhody a nevýhody.