Jak funguje automatická převodovka? | ČSOB Pojišťovna

Automatické řazení se stává stále oblíbenějším, a to díky pohodlí, které automatická převodovka nabízí. Není ale automat jako automat. Jaké typy automatických převodovek existují, jak s automatem řadit a jaké jsou jeho nevýhody?


Zdroj: Freepik.com

Automatická převodovka kombinuje mechaniku, hydrauliku a elektroniku. Tato kombinace umožňuje optimální řazení bez manuálního zásahu. Historicky lze vývoj automatu sledovat už od 30. let minulého století, kdy automatická převodovka triumfálně začala vstupovat na trh s automobily. Za tu dobu se její technologie posunuly mílovými kroky a vyvinulo se také několik různých typů.



Typy automatických převodovek


  • DSG převodovka (dvouspojková): Tato dvouspojková převodovka se vyznačuje rychlým a plynulým řazením. Technologie DSG je oblíbená pro svůj výkon a efektivitu.
  • CVT převodovka (bezestupňová): Bezestupňová převodovka nabízí nekonečný počet rychlostních stupňů.
  • Robotizovaná převodovka: Hybrid mezi manuálem a automatem. Řazení zajišťuje elektronika.
  • Planetová převodovka: Převodovka, která mění převodový poměr pomocí kombinace slunečních, planetových a obvodových kol.

Jak automatická převodovka funguje?

Základním prvkem většiny automatických převodovek je hydrodynamický měnič, který přenáší energii z motoru do převodovky. V kombinaci s elektronikou a senzory detekuje aktuální jízdní podmínky a upravuje řazení tak, aby byla jízda co nejpohodlnější a nejefektivnější.


Jak řadit s automatickou převodovkou?

Automatickou převodovku mnozí volí jako pohodlnější volbu, protože za řazení rychlostních stupňů zodpovídá převážně převodovka sama. Místo tradičního manuálního řadicího mechanismu máte v autě s automatickou převodovkou obvykle páku s písmeny, které představují různé režimy, ve kterých může převodovka fungovat.


  • P (Parkování): V tomto módu je převodovka uzamčena, což zabraňuje pohybu vozidla. Funguje podobně jako ruční brzda. Používá se především, když auto stojí na parkovišti nebo v garáži.
  • R (Zpátečka): Jak název napovídá, tato pozice slouží pro couvání.
  • N (Neutrál): V neutrálním režimu se kola automobilu nevážou na motor a auto jede tzv. na „volnoběh“. Tuto pozici lze využít například při krátkém zastavení na křižovatce.
  • D (Drive – Pohon): Toto je nejběžnější režim pro jízdu vpřed. Převodovka se automaticky přizpůsobí rychlosti vozidla a zvolí optimální rychlostní stupeň.
  • L (Low – Nízký stupeň): Tato pozice se často používá při jízdě v náročných podmínkách, například v kopcovitém terénu nebo při táhnutí těžkého přívěsu. Převodovka zůstává v nižším rychlostním stupni, což dává motoru více síly a zároveň zvyšuje jeho brzdný účinek.
  • I (Intermediate – Střední stupeň): Písmeno I na automatické převodovce není běžným označením ve většině vozidel, ale v některých modelech ho můžete najít. Obvykle značí střední stupeň či meziřazení. Tato pozice umožňuje řidiči využít střední rychlostní stupeň, což je obvykle vyšší než L, ale nižší než D. Použití režimu I využijete nejčastěji v situacích, kdy chcete získat více výkonu než v běžném režimu D, ale nechcete, aby se motor otáčel na tak vysokých otáčkách jako v režimu L. Obzvlášť užitečný je při stoupáních nebo když je třeba udržet stálejší rychlost v kopcovitém terénu.

Některé modernější automatické převodovky mohou mít další režimy nebo možnosti řazení, například sportovní režimy nebo manuální řazení pomocí pádlových spínačů na volantu. Tyto funkce umožňují řidiči více kontroly nad tím, jak a kdy převodovka řadí.


Zdroj: Freepik.com



Rozdíly v řazení mezi DSG a CVT automatickou převodovkou

Jak technologie v oblasti automobilů postupuje kupředu, stávají se automatické převodovky čím dál tím sofistikovanějšími. Mezi nejpopulárnější typy patří DSG (dvouspojková převodovka) a CVT (bezestupňová převodovka). Obě tyto převodovky nabízejí svým uživatelům různé výhody, ale fungují na odlišných principech.


Jak řadit s DSG převodovkou?

DSG převodovka je založena na dvou spojkách, které umožňují rychlé přepínání mezi rychlostními stupni – jedna spojka ovládá liché stupně (1., 3., 5. atd.) a druhá sudé stupně (2., 4., 6. atd.).


Mnoho DSG převodovek umožňuje řidiči manuální řazení, buď přes řadicí páku, nebo pomocí pádlových spínačů na volantu.


Jak řadit s CVT (bezestupňovou) převodovkou?

CVT převodovka nevyužívá tradiční rychlostní stupně. Místo toho má systém pásů a kol, který umožňuje kontinuální změnu převodového poměru, a to v závislosti na požadavcích řidiče a aktuálních podmínkách jízdy.


S CVT se řidiči nemusí obávat tradičních „skoků“ mezi rychlostními stupni, protože v praxi žádné stupně neexistují. To může v některých situacích vést k tomu, že motor běží na konstantních otáčkách, což může být pro některé řidiče nezvyklé.


Některé modernější CVT převodovky mohou simulovat tradiční rychlostní stupně, často v režimu sport, aby poskytly pocit tradičnějšího řazení.


Údržba a servis automatické převodovky

Životnost automatické převodovky závisí na správné a pravidelné údržbě. K základním úkonům údržby patří kontrola a výměna oleje, proplachování převodovky, včasná diagnostika a opravy potenciálních problémů.


Jak často měnit olej v automatické převodovce?

Výměna oleje by měla být realizována pravidelně, obvykle mezi 60 000 a 100 000 najetými kilometry. Dbát musíte i na to, abyste používali správný typ oleje do automatické převodovky. Cena výměny oleje může být u automatických převodovek vyšší než u manuálních, zejména kvůli složitosti a specifikacím použitého oleje.


Co znamená proplach automatické převodovky?

Proplach automatické převodovky slouží k odstranění usazenin a nečistot, které se mohou během času v systému hromadit a mohou pak způsobovat výkonnostní problémy. Frekvence proplachování by měla záviset na individuálním stavu převodovky a oleje, ale doporučuje se provádět ho každých pár let či po určitém počtu kilometrů (zhruba po 60 000 najetých km).


Proč provádět pravidelnou diagnostiku a opravy automatické převodovky?

Cena opravy automatické převodovky, zejména specializovaných typů jako DSG, může být vysoká. Proto byste měli provádět pravidelné diagnostické kontroly, které mohou identifikovat závady a problémy, jako jsou netěsnosti, opotřebení spojek, či problémy s elektronikou.


Jakékoli varovné signály, jako jsou neobvyklé zvuky nebo změny ve fungování převodovky, byste měli řešit co nejdříve, aby se zabránilo dalším poškozením.

Spočítejte si cenu povinného ručení

Využijte naši kalkulačku povinného ručení pro snadné a rychlé sjednání online.

Nejčastější závady automatické převodovky


Unikání oleje

Unikání oleje může být způsobeno poškozeným těsněním nebo jiným defektem. Pro nápravu tohoto problému je nutná návštěva servisu.


Problémy se zařazováním rychlostí

Problémy s řazením, jako jsou zpoždění, tvrdé řazení nebo neschopnost zařadit určité rychlosti, mohou signalizovat opotřebení spojek, problémy s hydraulikou nebo elektronické problémy. Diagnostika v servisu může určit příčinu a doporučit řešení.


Přehřívání převodovky

Přehřívání může být výsledkem nízké hladiny oleje, využití nesprávného typu oleje nebo blokády chladicího systému. Tomuto problému můžete předcházet pravidelnou kontrolou a výměnou oleje či proplachem systému.


Abnormální zvuky

Zvuky, jako jsou klepání, cvakání či bouchání, mohou být známkou vážných mechanických problémů. Tyto zvuky by měly být vyhodnoceny a řešeny servisním technikem.


Elektronické závady

Nesprávnou funkci převodovky mohou způsobit i problémy s řídicími jednotkami, senzory nebo solenoidy. Tuto závadu mohou řešit správná diagnostika a náhrada poškozených komponent.


Většině těchto problémů můžete předejít pravidelnou údržbou a kontrolou. Pro účinnou diagnostiku a opravu je doporučeno vyhledat kvalifikovaný autoservis.




Automatická převodovka v zimě

V chladném počasí může olej v automatické převodovce zamrznout nebo změnit hustotu, což může způsobit ztuhlé a neplynulé řazení. Doporučuje se nechat auto před jízdou v extrémně nízkých teplotách několik minut zahřát.




Výhody a nevýhody automatické převodovky

Automatické převodovky se v posledních dekádách staly populárnějšími, především díky pohodlí a technologickým vylepšením. Nicméně jako s každou technologií – i automatické převodovky mají své výhody a nevýhody.


Výhody automatické převodovky


  • Pohodlí: V městském provozu či v zácpách nemusíte neustále šlapat na spojku a řadit, což snižuje únavu.
  • Snadnější ovládání: Pro nováčky a nezkušené řidiče je automatická převodovka snazší na naučení a ovládání.
  • Plynulost: Automatické převodovky obvykle poskytují plynulejší přechody mezi rychlostními stupni.
  • Efektivita při akceleraci: Některé moderní automatické převodovky dokážou optimalizovat akceleraci lépe než ty manuální.
  • Prevence lidských chyb: Eliminuje možnost chybného zařazení nebo přetáčení.


Nevýhody automatické převodovky


  • Cena: Automatické převodovky bývají obvykle dražší než manuální, jak v pořizovací ceně, tak v nákladech na opravy.
  • Méně kontroly: Někteří zkušení řidiči preferují manuální převodovku kvůli lepší kontrole nad vozidlem.
  • Tíha: Automatické převodovky mohou zvýšit celkovou hmotnost vozidla, ale tento problém je s rozvojem technologií na ústupu.
  • Výměna oleje: U automatických převodovek může být nutná častější výměna oleje, což může zvýšit provozní náklady.